Graffiti v Európe

Dnešnými európskymi centrami klasického graffiti sú hlavne Nemecko a Veľká Británia. Boli zároveň prvé krajiny, kam prišlo graffiti z USA. súčasťou najsilnejšej scény sú v Nemecku SEAK a WOW123. Ich tvorba sa nedá charakterizovať inak ako dokonalosť po technickej stránke, málokto ovláda aerosol tak ako títo dvaja. SEAK je charakteristický futuristickými biotechnologickými motívmi, strojmi, či niečím medzi hmyzom a kozmickými loďami. Pri prvom pohľade to evokuje spojitosť s techno scénou, ale ďaleko nebude ani k cyberkultu a všetkým dielom Star Wars. Nie sú to však charactery [character = figurálny motív rozvíjaný mimo písma, môže byť doplňujúci alebo samostatný], ako by sa mohlo zdať, SEAK robí výlučne písmená (samozrejme tie, ktoré má v mene). WOW123 je rovnako osobitý a rozpoznateľný ako väčšina dobrých writerov farebnými kompozíciami s tenkými linkami a kruhmi. Charakteristická je najmä jeho dynamická typografia s množstvom šípok. Medzi najmladšími writermi [writer = tvorca graffiti, zaujímavé je, že writer znamená aj spisovateľ, čo poukazuje na pravú podstatu graffiti - písanie] vynikol v poslednom čase SHAWN z Mníchova, najmä po spolupráci s najslávnejším nemeckým writerom Loomitom. Postupne však viac a viac ku komixu typu králika Rogera (zvieratká či roboty?), čím trochu vybočuje z tradičného nemeckého graffiti.

Neviem, čo by som povedal. Ja len maľujem.
-codak-

Všetci traja Angličania na Ostrove 4 Graffiti patria ku klasickejším formám graffiti, hoci sa nevyhýbajú experimentom. SCORE je charakteristický hranatým trojrozmerným písmom, veľmi expresívnym, hoci už pomaly nič nehovoriacim. CODAK má osobitý štýl prepletenej siete, ktorá je rovnako typografiou. Zaujímavejšie sú jeho výtvarnejšie polohy, keď kombinuje materiály a techniky, či inak vytvára dojem koláže. SHOK1 je famózny autor characterov a preto jeho (doslovné) karikatúry dopĺňajú piecy [piece = kus, hotové dielo, maľba väčšinou vo viacerých farbách] ostatných writerov.

LACMO, FISH, KINO a AKOJ alias ft crew [crew = skupina writerov pracujúcich pod jedným názvom] z Ostravy sú legalisti, ktorí v kontexte českého graffiti predstavujú dokonalosť techniku blízku nemeckým writerom ako napríklad známy Daim či Loomit. U KINOa je to skôr plošná, ale veľmi čistá typografia, LACMO, FISH a AKOJ robia "3D no outline", čiže trojrozmerné tvary bez obrysov. Základom je písmo a charactery sú využívané minimálne. Fakt, že robia často spolu, potvrdili veľkou spoločnou produkciou [production = viac malieb nadväzujúcich na seba, spoločná práca viacerých writerov väčšinou z jednej crew]. Profesionáli.

Zaujímavejšia je vlna nových mladých writerov, ktorá stojí akoby v opozícii tejto dokonalosti a vracia graffiti k surovým tvarom, hre, art brut, expresívnosti farieb. Odporcovia tvrdia, že nezvládli techniku graffiti, fakt je ale, že oni ju nepotrebujú a vystupujú, hoci nie programovo, proti tejto prehnanej "estetičnosti". V snahe o kategorizáciu sem môžeme z nemeckých účastníkov zaradiť MORITZa a OMOa. Obom je vlastná irónia a hravý koncept, ktorý však v konečnom dôsledku vyznie vážnejšie než čokoľvek iné. MORITZ sa inšpiruje počítačovou grafikou 80-tych rokov a recykluje motívy starých počítačových hier. Pre OMOa sú typické mačacie charactery, z ktorých skladá celé piece, dopĺňa in texty a vtipné komentáre do "bublín" pri ústach. Prínosom obidvoch je hra a jasná stratégia ataku, ktorý však nešokuje, ale je znesiteľnou satirou reality.

Nepovažujem sa za umelca. Píšem.
-keramik-

Jedným z najprogresívnejších súčasných mladých writerov je KERAMIK z Viedne. Jeho typickým tagom [tag = základná podoba graffiti, podpis, značka writera, pôvodný význam slova je "visačka"] je jedným ťahom nakreslený králik. Objavuje sa na tých najneočakávanejších miestach, väčšinou nejde o celý veľký piece. Veľmi silne u KERAMIKa cítiť snahu o komunikáciu s prostredím, ktoré dopĺňa a odlišuje sa tak od klasického graffiti, ktoré často na architektúru nepozerá. KERAMIK vracia graffiti späť ku tagom, ktoré sú jeho základom. Vyobrazený králik nie je charakter a svojou čistotou stojí v opozícii remeselnej zručnosti. Ukazuje smer, kam sa graffiti v najbližších rokoch môže posunúť.

Graffiti v Paríži? V Paríži sme tiež najprv robili tradičné graffiti. Keď už ale boli nápisy všade, rozhodli sme sa, že sa musíme nejako odlíšiť, tak sme začali hľadať nové spôsoby ako to robiť. No, hľadáme nové spôsoby ako sa zabávať.
-hnt-

Najzaujímavejšími postavami sú nesporne Francúzi STAK a HNT (čítaj honet). Parížania vôbec (André, Zevs, Blek, Space Invader...) posúvajú graffiti novým a prekvapivým smerom. Vyplýva to i z faktu, že čerpajú z iných zdrojov, najmä súčasného umenia, a klasické americké graffiti ich zasiahlo minimálne. Evidentné sú tendencie ku konceptu, minimalizmu, ako aj práca s inými materiálmi, než len s aerosolovým sprejom. HNT vo svojich piecoch narába s jednoduchými emblematickými motívmi - tvárou, na ktorú má dokonca copyright a dámskou lodičkou na vysokom podpätku. Jeho technika práce musí mnohým writerom pripadať ako rúhanie - pracuje totiž hlavne so štetcom. STAKov minimalistický konceptuálny prejav bol tiež pre mnohých prekvapením. Jeho logo pripomínajúce profil tváre, ktoré je vlastne tagom, sa objavuje s jednoducho napísaným heslom v angličtine a slovenčine, ktoré žiada okoloidúcich, aby podporovali miestnych umelcov ulice. Obaja Parížania citlivo reagujú na okolité vizuálne podnety a recyklujú najrôznejšie značky a logá. Podobne ako pri KERAMIKovi je však základom tag, ktorý je znakom, reklamou, logom a môže, ale nemusí byt doplnený o význam v podobe textu či iného motívu. Omnoho signifikantnejšie je používanie copyrightového © pri tagu oboch Francúzov.

Nie, to nie je práca. Je to zábava. Neviem nič iné. Stretol som sa s writermi a pretože som vedel kresliť, požiadali ma, aby som niečo domaľoval k ich piecom. Páčilo sa mi robiť to, v noci, na vlakoch... Tak som sa dostal ku graffiti. Teraz maľujem, cestujem po svete, zabávam sa, stretávam nových ľudí.
-hnt-

Medzi Slovákmi sa rovnako črtá hranica medzi "tradíciou a inováciou". Medzi klasikov patria najmä bratislavskí writeri SKÔTT a MASKA, hlavne u SKÔTTa sa prejavuje vplyv klasického newyorského graffiti. Jeho charactery sú však príliš obyčajnou naivnou maľbou v štýle hip-hop, aby sa mali kam ďalej rozvíjať. NOMAD z Trenčína je slovenským veteránom graffiti, bol jedným z prvých, ktorí na Slovensku začínali. Jeho piecy a dynamické písmo sa vyznačujú detailnou prepracovanosťou vrátane characterov. Používa množstvo farieb a dynamické písmo. Často spolupracuje s DESMOIDom z Pezinka, ktorý je známy najmä svojimi dokonalými a veľmi expresívnymi charactermi. Tradičné písmo rozvíja i LESK zo Žiliny, zbavil ho však akýchkoľvek nánosov prehnaného skrášľovania a vybudoval si silný hranatý a farebne veľmi jednoduchý rukopis. Podobne DAF, ktorý si napriek súčasným tendenciám úzkeho písma buduje originálny štýl pripomínajúci balvany súčasne s výrazným dynamickým efektom.

Ďalší z mladých Žilinčanov prekvapujú progresívnejšími výtvarnými nápadmi, ktoré sú veľmi potrebné pre ďalší vývoj graffiti na Slovensku. SOUL má ľahký skicovitý prejav s príjemnou dávkou hravosti a humoru. V súčasnosti však akoby hľadal novú cestu zo začarovaného kruhu. Najvýraznejším prekvapením je REW, ktorý zaplavuje Novú Žilinu svojimi typickými expresívnymi plošnými postavami s linkou z krátkych tvrdých ťahov. Absolútne vynechanie písma približuje tieto charactery k tagom/logám typu KERAMIKa či STAKa. V kontexte graffiti udivuje emocionalitou a vážnosťou, až ponurosťou svojich výpovedí. Prekvapením projektu boli aj ďalší Žilinčan CKE a BLÜER z Košíc s veľmi minimalistickým prejavom založenom na jednoduchom koncepte, ktorý však dáva široké možnosti na ďalšie rozvíjanie. CKE pretvára písmená do obrovských plošných abstraktných tvarov, pričom samotné písmeno je len akýmsi atrofovaným príveskom. BLÜERove práce, blízke konceptu, sú zaujímavé použitím tagu ako základného prvku, z ktorého mnohonásobným prepisovaním vytvára celý piece.

*** Ostrov 4 Graffiti menu ***